Kognitiiv-käitumisteraapia (KKT)

Esinevate probleemidega toimetuleku oskuste õppimisele suunatud teraapia. Keskendutakse mõtetele, tunnetele ja käitumisele ning luuakse väga konkreetsed parandavad muutused. Tavaks on teha plaan kokkulepitud muutuste iseseisvaks rakendamiseks seansside vahepealsel ajal.

KKT põhineb koostööl, see tähendab ideel, et terapeut ja patsient on võrdsed partnerid. Seetõttu on teraapias osaleja poolt vajalik kaasamõtlemine ja koos terapeudiga ühiste eesmärkide nimel töötamine. Teraapia raames omandatavate oskuste arendamiseks on tavapärane, et teraapias osaleja tegeleb vahepealsel ajal antud oskuste iseseisva rakendamisega. Keskuse terapeudid kombineerivad vajadusel oma igapäevatöös kognitiiv-käitumisteraapia tehnikaid teadvelolekul põhinevate teraapiate, paariteraapia , skeemiteraapiaga. Kasutatakse metakognitiivse teraapia tehnikaid- mõtlemise ja tähelepanemise viisid rajanevad meie  hoiakutel ja valikutel , neid saab uurida ja vajadusel muuta. Kognitiiv-käitumuslik teraapia on tõenduspõhine. Teraapias kasutatavate tehnikate efektiivsus on kindlaks tehtud  paljudes teadusuuringutes.

 

Psühhoteraapia tulemusena võiks inimene teada mitmeid viise, kuidas edaspidi  ise aru saada probleemidest juba nende tekkimisel ning neid lahendada või käsitleda viisil, mis parandab toimetulekut ja suhteid.

 

Teraapiast saavad noorukid ja täiskasvanud abi järgnevate probleemide puhul:

  • depressioon
  • üldistunud ärevushäire
  • sotsiaalfoobia
  • paanikahäire
  • agorafoobia
  • klaustrofoobia
  • obsessiiv-kompulsiivse häire
  • posttraumaatilise stresshäire
  • sõltuvushäire (tegeleme mitte aine mõju all ja mitte võõrutusseisundis klientidega)
  • söömishäired
  • unetus

 

Teostajad: Tuuliki Hion, Krista Peet